fredag 30 mars 2012

Vilken ljuvlig färg svavelpionskotten har!

Svavelpionen, Paeonia mlokosewitschii växer verkligen för varje dag som går. Egentligen är de flesta växter otroligt vackra innan de slår ut och blir stora och svulstiga. Jag gillar det lilla känsligt spröda har jag upptäckt. Hur som helst så är blomman i sig lite blaskigt gul med rosa strimmor. Jag hade ju önskat att den skulle bli helt gul förstås, men jag antar att det är en frösådd variant jag har, så därför blir blommorna lite som de vill... Det blir spännande och se om det blir samma färg i år.. Sen får man se till att vara hemma när den blommar för den håller bara några dagar. Bladverket är sen väldigt vackert i sig med rundade lite grå-gröna blad.

1 kommentar:

  1. Håller med om att svavelpionens skott är otroligt vackra! De är faktiskt ganska uppseendeväckande där de sticker upp något som liknar en hand med fingrar!
    Det är synd att man inte kan hålla kvar blomningen litet längre, men förmodligen är de så attraktiva för pollinerande insekter, att de inte behöver längre tid för sitt "uppdrag". :-)

    Kram/Märit

    SvaraRadera