söndag 23 februari 2014

Man ska hålla vad man lovar...

Jag sa ju i förra inlägget (för evigheter sen) att jag skulle visa skapelser av blomster från Nordiska mästerskapen i blomsterbinderi som ägde rum på Formexmässan. Jag som är sporttokig har hängt framför TV:n i snart två veckor utan att få mycket gjort.. Nu får jag skärpa till mig och vara lite mer aktiv hoppas jag.

Vi börjar med Sveriges bukett. Tävlingen har fyra olika moment och alla får samma material till varje uppgift att välja ifrån.

Norges bukettbidrag var originellt och annorlunda.. Buketten har jämvikt tack vare alla  pinnar till höger som går ända ner till golvet.

 Nästa bidrag var en tavla och Sverige hade använt wellpapp som inramning.

Norge valde en mer parallell stil och växtmaterialet till denna uppgift var av det mer exotiska slaget i dova jordfärger..

Sveriges tredje bidrag var en bukett som stod på golvet i dessa härliga pastellfärger. Den var stooor minst 1 m i diameter. Lägg särskilt märke till de gula inslagen av fresior i bakkanten..

Norges var dock mer raffinerad och hängde så vackert. I de hängande slingorna var det mestadels nejlikor med knoppar, väldigt fint!

Den sista uppgiften gick i blå-lila toner. Sverige använde bl a lotusblommor som är de större kraftiga gröna sakerna i mitten samt hyacinter, kallor och gräs.. 


Detta härliga arrangemang från Norge får avsluta mitt bildspel. Här är färgerna mer i ton i ton och man har använt grova pinnar som stomme, kul!! 

Nu kanske ni undrar vem som vann? Det var ju faktiskt två länder till som var med, Danmark och Finland. Men, Sverige och Norges bidrag var bättre så jag har valt att visa dem. Jo, Norge vann ju såklart, är det någon som är förvånad i dessa dagar ;) .. Fast jag tyckte nog att Norge trots allt var ett stå vassare denna gången så jag köper det. 

Jag hoppas att ni fått lite fina inspirationsbilder från tävlingarna att njuta av. Som gammal floristräv så tycker jag att det är vansinnigt kul att titta på vad fantastiska saker man kan skapa med blommor!!! Jag är av idel beundran! 

Ha det så gott!
Kram Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar