torsdag 7 maj 2015

Hänförelsens tid...

Nu är det brått!!! Allt exploderar och det är bra om man hinner med att se allt som blommar och spricker ut! Jag har ju en del av trädgården som tillhör butiken och en privat del. Den privata delen lider mellan varven för jag hinner inte med att vara där så mycket som behövs. Men så idag fick jag några timmar där i min lilla hemliga oas. Tog med kameran ut och brände av några bilder mellan ogräsrensningen.

Den här japanska lönnen har en fantastisk färg nu på våren! Bladen är nästan orange och de passar bra med det skirt gröna som finns runt om. Denna rabatten är ett surjordsparti som är under tillväxt. Bakom träden har jag öppna fält och det är här som all snö blåser rakt in under vintern och bildar stora "vågor". Denna vintern har ju varit väldigt snäll mot oss här på Österlen. Det tackar vi extra för! 

I samma rabatt växer hundtandsliljorna, Erythronium 'Pagoda'. Den har vuxit sig till en ordentlig rugge och verkar trivas. 

Rabatten mittemot hade en prakthäggmispel, Amelanchier lamarckii, sedan innan. Just nu visar den sig i sitt allra bästa flor. Ett mycket värdefullt träd/buske som har ett fantastiskt bladutpring som följs av dessa vita blommor. Under sommaren kommer det bär liknande blåbär som är ätbara, även om de inte smakar så mycket. Höstfärgen sen är helt bländande. Så detta träd kan jag verkligen rekommendera!

Till sist vill jag bara visa denna favorit, murreva, Cymbalaria muralis. Nu har den letat sig ner dit jag vill ha den! Mellan stenar i en mur med natursten. Perfekt! Den är så söt med sina små blommor. I mitt lusthus har den fullkomligt invaderat golvet och sedan vandrat ut på stengången utanför. Den kan bli för mycket på vissa ställen, men den är lätt att flytta på. Jag vill bara varna och inte sätta den bland taklök och andra fetbladsväxter, även om den trivs där. Den fullkomligt invaderar taklök och den syns inte... 

Hoppas att vi får ha flera fina trädgårdsdagar nu framöver, för jobb, det fattas inte!

Vill slutligen flagga för den VÄXTLOPPIS som äger rum här sön den 17/5 mellan 11.00 - 14.00. Alla som vill får komma hit och sälja, såväl rena proffs som amatörer. Vill man sälja trädgårdsrelaterade saker går det också bra! Man kan komma från kl 10.00 och ställa i ordning. Ta med eget bord, ev stol och fika. Det finns en stor utställarparkering och det kostar ingenting att vara med. Detta gör jag för att jag älskar växter och möten med andra trädgårdsfolk. Det brukar bli en härlig dag med många fynd och fina samtal. Man kan även passa på att ta en fika/äta i vårt nya kafé i byn, Smedjans kafé och logi, www.smedjankafe.se.

Varmt välkomna!
Hoppas vi ses!
Kram
Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar