tisdag 10 januari 2017

Bättre sent än aldrig! Nu väcker jag bloggen till liv igen!

Men oj så länge sen jag skrev här!!! Kommer knappt ihåg hur det såg ut och hur man gör.. Men jag har bestämt att jag ska bli lite bättre på att skriva här. Det får bli mitt nyårslöfte! Tiden bara springer iväg och det är ju tusen och åter tusen saker som ska göras när man har butik, stor trädgård, stort hem och ett intresse för allt och ingenting som pockar på uppmärksamhet. Jag brukar säga att jag är för nyfiken och för intresserad av saker och ting för mitt eget bästa ibland... Men, det ska ju vara bra att vara nyfiken säger de som vet! 

Hur som helst så har jag tänkt att visa ett av mina målningsprojekt här idag. En del av er vet kanske att jag säljer kalkfärg av märket Vintage Paint från danska Jeanne D'arc Living i butiken. Så fort jag hinner försöker jag att måla med den och själv lära mig trix och fix för att kunna visa mina kunder. Jag håller även kurser numera i olika tekniker. Det kommer tillfällen här nu senare i vår. Se hemsidan och Facebook för mer info längre fram. 

Jag har tagit mig an vår lilla gästtoalett, som varit väldigt sliten och missfärgad en längre tid. Vi har ju vitputsade väggar här på gården och tyvärr så blir ytterväggarna missfärgade av fukten här på Österlen, så nu var det verkligen dags att göra något åt det minsann! Rummet är pyttelitet och toaletten är charmigt rosa med samma färg på det lilla tvättstället. Sedan länge hade jag bestämt att väggen bakom toaletten skulle få en avvikande färg och jag skulle dessutom använda en schablon som jag också hade valt för ett bra tag sen. Av en händelse så har Vintage Paint två olika nyanser av blekrosa som fantastiskt nog går ton i ton med toaletten. 

Ni som är uppmärksamma ser att färgen på väggen blir mörkare nertill. Det stämmer, jag har använt två rosa färger och tonat in dem i varandra så att färgen blir djupare längre ner. Ett nytt experiment som föll väl ut tycker jag. Jag har också maskerat med en tejpbredd runt om för att få en vit kant på väggen. 

Nu till schablonen. Den är en av de största jag sett och arbetat med, så jag var lite nervös hur det skulle gå. Den är handritad, så därför går det nog inte att skära ut den i plast som kan återanvändas, så detta förfarande är speciellt och lite extra krävande än en "vanlig" schablon, men resultatet blir mycket snyggare tycker jag! Den kommer givetvis även den från Jeanne D'arc Living som har många olika schabloner att välja på i olika utföranden och storlekar. 


Först skrapar man med en bilskrapa på baksidan av motivet för att överföra motivet på den del som ska sitta på väggen. Sen tar man försiktigt bort den kraftigare baksidan. Jag gjorde så att jag klippte bort överflödigt papper så det inte blev en massa onödigt arbete. Efter det så fäste jag schablonen på väggen. Därefter blir det lite "skarpt läge" för sen ska skyddspapperet bort och bokstäverna ska framträda på väggen. Där får man dra sakta och försiktigt och jag klipper bort överflödigt papper vartefter som ni ser på bilden för att det ska bli mer lätthanterligt. 

När det är gjort så fyllde jag i bokstäverna lite med väggfärgen för att mina väggar är så ojämna och skrovliga så det är annars risk för att den mörkare färgen "smiter ut" för mycket under schablonen. Jag kan också berätta att jag provade att blåsa med hårfön på schablonen för att "värma" fast den bättre, men det var svårt tyckte jag, så jag försökte att trycka fast den mot underlaget istället och det gick bra. Sen fastnar den ju lite mer när man grundar med väggfärgen också.

Så var rätt färg på bokstäverna ifyllda. Det gjorde jag med en liten pensel som var helt plan nertill och inte alltför mjuk. Var inte så himla noga utan lät det vita synas lite här och där. Det var sen jättespännande att ta bort skyddsplasten. Kunde knappt bärga mig...

Så här fin blev den till slut! Det var verkligen värt alla momenten och jag har fått en personlig text på min toalett tycker jag. Men jag var inte nöjd där inte... Jag ville ha lite mer djup i färgen och beslöt ta lite vax (också från JDL) på mina fingrar (två av dem) och styka lätt över putsen på väggen så jag fick ett lite "smutsigt" intryck men inte alltför markant.

Här ser ni det färdiga resultatet. Jag har mörkat lite på kanterna och lite upptill och nertill i hörnen också, samt runt hela schablonen.

Här kan man nog se skillnaden lite bättre. Vaxet som jag använde mest var light brown, men jag fyllde i med lite brown också för att ge en liten extra touch. Detta var väldigt roligt och utvecklande. Det var inget som jag planerat i förväg utan det bara blev eftersom arbetet fortskred. Det är ju det bästa med denna färgen, att man inte behöver bestämma allt i förväg utan kan experimentera och blir det inte bra, går det alltid att måla över..

Här är två närbilder till så ni kan få en uppfattning om hur det är gjort. Jag hoppas att ni blev lite sugna på att prova själva därhemma! Det är jätteroligt och det blir ett snabbt resultat. Om det är någon som är pigg på att testa så har jag färg, vax, penslar och några av schablonerna på webbshopen, shop.ivattochtorrt.se. Jag har även en till av denna schablon om någon är intresserad... Den ligger dock inte i webbshopen just nu eftersom jag bara har en, så hör av er här eller via FB, mail eller Insta så kan jag skicka den.

Jag har fler projekt på gång här i vinter/vår, så håll utkik! Jag lovar att dokumentera!

Följ mig gärna på Instagram @ivattochtorrt där jag är aktiv och visar bilder från butiken, trädgården, mitt privata hem och lite resor m m. Jag finns även på Facebook, facebook.com/ivattochtorrt där det blir lite mer butiksrelaterat och mina evenemang m m.

God fortsättning på det nya året och ta hand om er därute i snö, slask, is och storm!
Kram
Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar