onsdag 9 januari 2013

Flitens näste....

Idag är jag riktigt nöjd med mig själv! Innan vi fick snö precis så åkte jag med min bäste vän (släpvagnen) och hämtade kompostjord på den lokala sopstationen.. Sen kom snön så påpassligt.. Sen kom julen, också den så påpassligt, och sen var det en himla massa skidtävlingar på TV, som jag inte missar. Så nu äntligen så ska jorden få komma till en mycket bättre plats. Nämligen min sk "kärleksörtsäng" som jag har planerat för i flera år. Det är nämligen så att när vi grävde ur för vårt lusthus, blev det en massa jord över. Jag som inte vill kasta något som är bra och ha, sa att grävmannen kunde lassa upp den i slänten så fick den ligga till sig. Det var alltså för drygt 2 år sen. Jordhögen har som sagt legat till sig och jag har haft presenningar över. Jag har alltid en viss tillit till att allt ska komma till mig så småningom. Så även denna gång. Rätt som det var trillade en blixt ner och jag visste att jag skulle odla Sedum-växter (kärleksört bl a) på min nya "kulle". Jag började förra året och resultatet blev bra. Det blir ganska torrt och soligt där och tämligen väldränerat, så läget borde vara utmärkt. 

Så här ser det ut.. Här ser ni min butik i hönshuset och mitt lusthus som också är butik. Det gröna är digitalis, fingerborgsblommor som bestämt sig för att växa just där, mitt i mittgången förstås. Men jag kan inte ta bort dem. De kommer nog att bli fina i sommar! Bakom mig där jag står och fotar är en slänt upp till ett vildare parti på tomten (som är stor, 6500 m2). Jag egentligen inte börjat anlägga något här, för jag har fullt upp med de andra ställen som jag har anekterat. Men, nu så är jag här på denna sidan av vägen, så nu får jag ju göra något skoj av situationen.. 


Så här blir det från andra hållet. Som ni ser så är högra delen redan bebodd.. Jag fick en hel "skrälldus" med taklök i somras av en gullig kund som inte ville ha dem kvar och de är nu planterade i slänten. Det är svårt att få dem att bli där dock, för både fåglar, katter och rådjur gillar att krafsa upp dem.. 


En liten närbild på staketet som jag inte hittat någon riktigt bra plats förut, tills nu! Ni ser, om man väntar tillräckligt länge så faller allt på plats. Det gäller bara att ha tillit. Det brukar jag säga till min man ibland när han undrar vad jag ska med än det en och än det andra... Nån som känner igen sig? 
Hoppas nu att vädret håller sig på denna sidan nollstrecket några dagar till, för det finns myyycket jag kan göra fortfarande! 
Ha det gott därute!!! Kram!

3 kommentarer:

  1. Åh vad det ser fint ut på din gård med butiken o allt!Jag ser framför mig all din kärleksört :-)Det kommer bli så fint med staketet oii.Jag kom o tänka på en bild jag tog i somras då jag var heelt såld på kombon kärleksört/gräs jag bara måste maila dig den :-)jag gör det nu!
    KRAAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Men oj, så duktig du är! Det kommer att bli jättefint!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. 0h, tänk vad tur att jag hann få klart innan det blev kallare! Jag är såå tacksam! Tack för fina kommentarer! Kram!

    SvaraRadera