tisdag 12 november 2013

Sveriges vackraste park 2013

För några veckor sen (innan stormen) besökte jag Laholm. Trots att det började skymma ville jag gärna besöka stadsparken som i år blivit utsedd till årets park. Min gamla lärare på Alnarp, Peter Gaunitz, har designat den. Det kändes extra viktigt att få besöka den eftersom Peter tyvärr har gått vidare till andra trädgårdar på högre höjder... 

Jag var egentligen någon månad sen för att få uppleva sensommarblomningen, men höstfärgerna fullkomligt tog andan ur en..

Tornet blir en förlängning av kanalen, raffinerat! Visst är höstfärgerna otroligt vackra! Det här är i början av parken om man kommer från stan. På höger sida är det hyreshus, på den vänstra villor.

Många av planteringarna innehöll trädrötter och gamla trädstammar. Allt för att gynna den biologiska mångfalden!Me like!

Man kan faktiskt inte tro att detta är kl 17.30 på kvällen!! Här har jag gått en bra bit in i parken och tittar tillbaka mot kanalen. Området är lite kuperat vilket bidrar till dynamiken och parken är här indelad i woodland och savann. Vi är nu i woodlandet. I början av parken ligger den tredje delen, kallad Ifvarssons park,  som är en mindre del med sittplatser och en staty.

Peter har designat parken utifrån växternas ståndort och växtbetingelser. Alla växter i woodland och savann kommer från östra USA och från samma miljö, vilken man har efterliknat här.

Härliga promenadstråk! Lite avundsjuk blir man på Laholmsborna.... Det finns en folder som man kan hämta bl a i kommunhuset och även i början av parken, där nästan alla växter finns med bilder. Väldigt bra service! Tyvärr hade jag inte riktigt tid att i lugn och ro spankulera eftersom mörkret började infinna sig. Nästa gång ska jag vara grundligare!

I förgrunden ser vi en bit av den stora savannrabatten med massor av olika gräs och mycket annat. Det såg ut att ha varit väldigt färgstarkt för några veckor sen, men samtidigt fanns nog inte höstfärgerna då. Det är vacker kontrast med det skira gräset, frökapslarna och träden, mums!! 

Jag tror att parken är större än vad jag hann med och jag har många fler bilder, men jag stannar här med en sista bild..

Här är det rejält mörkt och kameran har slut på batteri, men jag var tvungen att ta med en dålig bild på ett vackert hjärta av murgröna, på väg ut från parken. I min värld så är det hjärtat för Peter...

Tack för att ni tittat! Enjoy!
Kram
Carina

5 kommentarer:

  1. You have make beautiful photos!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker park!
    Helt fantastiskt och vilka härliga höstfärger.
    Tror också att hjärtat är för Peter.

    Tack för att jag fick följa med till Sveriges vackraste park 2013.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska bilder! Man kan inte bli annat än glad över att ha fått följa med på din vandring i parken.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar park!
    'Jag tycker jag har en del höstfärger men mer orange ser jag att jag behöver ;)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för fina kommentarer! Det värmer i höstrusket! Idag har det blåst och regnat här på Österlen och jag måste beta av min planteringskö, huh!!!
    Kramar till alla!

    SvaraRadera