tisdag 10 juni 2014

Pelargoner i långa banor!

I söndags hade vi pelargonbytardag igen här hos oss. Vädret var perfekt med lite moln men varmt. Besökarna kom och gick med olika fynd från utställarna. Det blev inte så bra bilder denna dag så jag visar istället några av mina personliga pelargonfavoriter.

Pelargonium 'Sidoides' med sina små små blommor i en häftig vinröd färg. Bladen är små och vackert ljusgrå. Stänglarna med blommor blir långa och sticker ut en bit från bladverket. En mycket söt och annorlunda pelargon.

Denna ljuva varelse heter 'Millfield Rose' och blir lite hängande, men jag brukar stötta upp den. Blommorna påminner om rosor. Jag har nog avverkat några stycken 'Millfield' i mina dagar, men hittar jag den så köper jag alltid nya...

Pelargonium 'Tetragonum' är en lustig slags pelargon. Den får kantiga långa grenar och på dem kommer något enstaka blad. Från dessa grenar kommer blommorna en och en och stora, överdimensionerade till både blad och grenar. Men de är så häftiga!! Jag har alltid haft 'Tetragonum' sedan jag hittade den första gången. De är lite sköra att flytta omkring och man behöver ta hand om grenarna ordentligt annars kan de lätt gå av. Men en pelargon värd att leta efter! 


Sen måste jag stolt meddela att jag har hittat denna Pelargon-raritet!!! När jag var i D-mark förra vecka för att handla växter hittade jag några 'Cotyledonis'!!! Det är minsann inte var dag! Det är en pelargon som blir som en bonsai. Kraftiga stammar och sen dessa söta rynkiga blad. Den blommar med vita ganska stora enkla blommor som sitter i en flock. Den kan vara utomhus på sommaren och trivs bäst lite svalt under vintern. En raritet alltså!!!

Dessa stora hittade jag också på samma resa. Det finns en liten plantskola vars äldre man har lite annorlunda och speciella växter. Till honom går jag nästan alltid först när jag är i D-mark. Han och jag har lite "språkförbistringar" så när jag frågade vad denna pelargon hette så tror jag att han skrev upp något annat till mig..  Den är vacker i alla fall och kan nog bli härligt omfångsrik under en sommar!

Nu ska jag vila från alla evenemang som jag varit med på den sista månaden! Det ska bli skönt att slippa packa och kuska runt. Det som närmast är "på tapeten" är att jag ska vara med på Smedstorps marknad den 4 juli och på Den stora trädgårdsfesten på Sofiero 29 - 31 augusti. Men det tar vi då! 

Jag ligger fruktansvärt efter i min egen trädgård så nu är det att gå ut med grensaxar, lie och stora skottkärran för här ska rensas... 

Vi ses!
Kram
Carina

1 kommentar:

  1. Ja Pelargoner är så vackra både de traditionella och de lite annorlunda Jag har också några som inte blommar än men de kommer nog i juli brukar vara så.
    Önskar dig en fin mitt i veckan
    'Meta

    SvaraRadera