torsdag 26 april 2012

Klematis 'Avant Garde'

I år har jag för första gången på länge hunnit att "gulla" lite både med mina rosor och klematis. Det var många år sen jag hunnit både gödsla och klippa. Jag har t o m gjort en inventering vad jag har för sorter och när de ska klippas. Här visar jag en bild på en favoritklematis som jag haft i några år, 'Avant Garde'. Det är en relativt ny klematis på marknaden och den har tagits fram av Evison, Storbritannien. Den har lustigt nog små knoppar som kommer ut från mitten. Dessa slog inte ut eller växte och blev större. Någon som vet vad det är? Jag ska inte skryta med att jag har ett kraftigt exemplar. Det kan bero på att jag inte klippt den ner till 30 - 50 cm på våren som man ska... Nu hoppas jag att den får lite mer fart när jag varit där med saxen. Blomman är i alla fall så annorlunda och vacker så jag kan verkligen rekommendera den!

2 kommentarer:

  1. Alldeles fantastiskt vacker blomma! Hoppas att växten får full fart nu då, då du både gödslat och klippt!
    Beträffande de små knopparna - kan det vara prolifiering kanske?
    Här finns en tråd där det diskuterades.

    http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=150080&forum_id=13&offset=58639&view=

    Det var vad som hände en av mina rosor, 'Geschwinds Orden', förra året, när massor av knoppar blev förstörda och lär kunna bero på en köldperiod vid knoppsättningen. Kan tydligen drabba även annat än rosor.
    Nu verkar din blomma ändå bli relativt oskadd, men ibland tillbakabildas knopparna, så det blir ingen riktig blomma.

    Kram/Märit

    SvaraRadera
  2. Ah, ska kolla upp det! Jag har också för mig att jag läst det nånstans men inte var..

    SvaraRadera