torsdag 19 april 2012

Små solar i torvmossen..

Min lilla kinesiska gullpudra, Chrysoplenium davidianum, blommar för fullt i torvblocken. Den finns vild här i Sverige men då heter den C. alternifolium. Den vill växa fuktigt och det gäller nu att hålla i vattningen i torven över sommaren. Jag är annars inte så förtjust i gult, men den är så fin i de mörka blocken. Den är inte vanlig i handeln vad jag sett, min kommer från STA:s växtmarknad i Alnarp, som så mycket annat i min trädgård. 

En annan liten söt smått gul sak är Gullflocka, Hacquetia epipactis, börjar också blomma så smått. Tyvärr är den som ni ser, djupt involverad i en lungört, så i år verkar den inte kunna utvecklas som jag vill. Jag får nog göra en konstgjord andning på den är jag rädd och försöka skilja dem åt. Hoppas att det lyckas! Detta fotot är taget i förra året, men i år verkar lungörten bli ett ännu större hot.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar