onsdag 26 december 2012

Juletid - julefrid - julefröjd

Orden är många i denna tid. Det är konstigt, man fixar, städar, bakar och röjer, allt ska hinnas med och det är lika varje år, när julafton är över så går det alltid så himla fort, visst är det konstigt!!! Även om det är mysigt både juldag och annandag så är det ändå julafton som är högtidsdagen! Nu är det samma känslor som kommer varje år, varför går det så fort? Jag vill suga på karamellen lite tillllll! 

Här är i alla fall en liten bild på granen som jag egenhändigt sågade ner i år! Den blev faktiskt fin, fast den var mindre än de vi brukar ha. Jag är lika nogrann som min käre far var när han skulle välja gran.. Det ligger i generna, så därför är det lugnast för husfriden om jag själv går ut och väljer gran, vis av erfarenhet..

De senaste jularna har vår gran varit silver, vit och lite guld. Varje år frågar barnen och mannen vilken färg det blir i år med förhoppning att det ska bli en röd gran något år.. Men, jag kan inte längre tänka mig en färgglad gran, det går bara inte. Nu för tiden när jag inte jobbar intill julafton (vilket jag gjort nästan hela mitt vuxna liv), har jag tid att pynta gran och hem med en större inlevelse och jag har faktiskt riktigt roligt när jag gör det! Att få vara hemma dagarna före jul och ta det någorlunda systematiskt och lugnt, det har inte varit en självklarhet i vårt hem. Familjen är van att mamma är både trött och utarbetad vid juletid och inte riktigt närvarande förrän på juldagen då sömnen nått rimlig proportion. Nu är det faktiskt en ynnest att få vara hemma och pyssla. Det är inte alla som tänker på de som arbetar i butik och med blommor så här vid juletid, det är mååånga arbetsnätter som ligger bakom det som ni tar för givet ska finnas att köpa hem till julen... Men det är också en väldigt rolig tid att minnas, så varje jul kommer tankarna på de jular som jag tillbringat i egen eller andras butiker, nästan dygnet runt... Fina och skräckblandade minnen! 

Nu hänger två trötta tomteluvor och vilar som blir en symbol för en avklarad julafton... Sonen och hans flickvän som bor i Blekinge fick skjuta upp sin resa den 23:e för det var snöstorm här nere på Österlen och komma på julafton i stället så därför blev deras vistelse en dag kortare tyvärr, alltför kort.. Det blev tyst och tomt när de åkte igen..

Visar slutligen en bild på en julkrans och tillhörande attiraljer som jag fått inspiration till genom den fantastiska tidningen som jag älskar att bläddra i: Jeanne d'arc Living. Jag gillar ju verkligen den franska lantstilen även om jag inte har ett helvitt hem. Min kreativitet har kommit igång på allvar när jag tittat i dessa tidningar.. Det borde bara finnas mer tid, kan man önska det vid nyår? Flera timmar på dygnet tack!!

1 kommentar:

  1. Du har alldeles rätt i, att Julen oftast känns alldeles för kort. Med tanke på all tid det tar att förbereda julaftonen, så borde den åtminstone vara en vecka lång! ;-)

    Ditt hem är som vanligt fyllt av mysiga och vackra juldekorationer! Kommer snart och tittar irl!

    Kram!

    SvaraRadera