onsdag 21 augusti 2013

Med stolthet i rösten får jag lov att presentera...

Min vackra acanthus mollis, mjukakantus, som blommar i år med två stänglar!!

Jag blir så glad för jag har haft den länge och det är bara andra gången den blommar! Förra året ville den inte, så då blev jag extra lycklig när den slog till med två stänglar i år!

Färgen är helt underbar tycker jag! Lagom diskret och inte påträngande. Den passar väldigt bra med brunneran 'Jack Frost' som också är en av mina favoritväxter. 

Mönstret i foderbladen är helt sagolika! Den är en mycket gammal medelhavsväxt och den har gett upphov till många vackra konstverk, både arkitektur, skulptur och målningar. En växt med anor, det gillar jag!

Här hos mig växer den i mitt woodland i ett ganska skuggigt läge. Den har inte påverkats nämnvärt av all torka som vi har haft, och har här på Österlen, tack och lov! Ni kan ju gissa vad jag gjort hela sommaren, vattnat, vattnat och vattnat... Ett litet stressmoment om jag får lov att säga det.. Jag är säkert inte ensam om denna känsla förstår jag...

Ha det gott!
Kram
Carina


1 kommentar:

  1. Så ljuvlig den är, din Acanthus! Undrar om jag skulle våga ett försök? Kanske vid lilla dammen?

    SvaraRadera