måndag 24 september 2012

Englandsresan del 4, Scotney Castle!

Nu ska jag visa den sista trädgården som vi besökte i början av juni. Den var helt bedårande och det har varit svårt att välja ut några få bilder. Jag som formligen älskar ruiner fick mitt lystmäte här. Det var svårt att lämna platsen... 

Scotney Castle är egentligen två slott. Det som ligger i förgrunden är det ursprungliga slottet det började byggas under senare delen av 1300-talet. Sen har det utvecklats under olika decennier med olika ägare. Det större slottet byggdes så "sent" som på 1800-talet av sandsten som man grävde ur i dalen. Dalen som leder upp till det nya slottet har stora buskplanteringar med rhododendron, japanska lönnar, azaleor och mycket annat. Men det är framförallt "ruinslottet" som fångar uppmärksamheten.

Här ser man det gamla slottet från andra sidan av kanalen som man går över för att komma in på slottsområdet. Det vita i mitten är ett vitt enormt blåregn. Helt fantastiskt! Jag hade ingen aning om att det vita blåregnet doftar! Det gör det, och fyller luften med en fantastisk doft, helt förförande!

Här ser ni en närbild på skönheten, man blir sååå avundsjuk! Man kan lätt och ledigt stå under detta vilket alla gjorde och blev fotograferade, så även jag, men jag besparar er det....

Från framsidan syns inget av ruinen, men går man på baksidan så framträder den tydligt. Man säger att man medvetet låtit ruinen vara för att ge ett pittoreskt inslag till den stora trädgården... Varför inte, det är ju den som gör platsen.

Lite närmare vy. Det vita blåregnet når även hit till baksidan..

Utsikten mellan de små öppningarna ut mot kanalen är sagolik. Titta vad härligt vildvinet klättrar på murarna. Tänk nu i höst när det blir knallrött!
Mitt på planen framför slottet fanns en stor rundel. I den fanns div örter och solälskande växter. En härlig kontrast till allt de storslagna runt omkring..

Ännu en vacker utsikt upp mot det "nyare" slottet. Vi var där i rätt tid när buskarna fortfarande blommar. Under sommaren kan jag tänka att det blir mest grönt i olika nyanser med inslag av rödbrunt. Däremot tror jag att det kan vara helt fantastiskt på hösten med alla färger...
Den sista bilden visar det otroliga landskapet runt slottsbyggnaden. Det var en mycket romantisk plats och tänk att få hålla bröllop i dessa ruiner! Detta var den sista delen av bildserien från England. Jag hoppas att jag får åka en annan gång för landet är fantastiskt när det gäller växtlighet! Med detta önskar jag en härlig höst! Tack för att ni tittar in!

1 kommentar:

  1. Vilken underbar plats och så fina bilder du tog!

    Det där vita blåregnet var minsann något att drömma om! Kunde du se vad det växte emot? Det ser nästan ut som om det är uppstammat!

    SvaraRadera