måndag 5 augusti 2013

Jag ska bara....

De senaste dagarna har jag försökt att kantskära min gräsmatta (som jag har fyllt med diverse små "pluttbäddar" av perenner) för att det ska äntligen se lite snyggt ut när jag får besök... Jag säger försökt, för det sprack redan på första dan. Vad gör jag? Jo, sätter igång i ca 30 graders värme och gräver runt några mjölkspannar jag har växter i för att underlätta gräsklippningen. Är det riktigt klokt det???  Hämtar duk och sten och vips så har jag gjort en större rundel, med mer plats för diverse ting och kanske lite lättare att komma åt att klippa. Sån här är jag hela tiden, jag ska bara.... Nån som känner igen sig månne???


Jag gillar i alla fall kompositionen, men helst av allt skulle jag vilja lägga gångar med sten, plattor, smågatsten osv runt hela gräsmattan, men jag orkar inte!!! Så, nu "småduttar" jag och hoppas att jag med tiden ska ha orken att genomföra detta när jag så småningom har gjort tillräckligt med "duttar"... Gräsmattan är angripen på vissa ställen av svamp och den är gropig och eländig så den är ingenting att spara på egentligen..


Stenen är i alla fall samma som lavendelgången in till lusthuset... Det är ju alltid något... Man tager vad man haver alltså.. 


Risbusken som ni ser i vänstra hörnet är en död bokharabinda.. Den sa upp sig i våras/försomras helt plötsligt utan förvarning. Fräckt va? Det är väl typiskt när jag har en frisk en på andra sidan vägen... Vid portalen hade jag satt två rosor 'Amethyst' som skulle klättra på bågen.. Kanske var det vintern, kanske var det "svampen" som jag skrev ovan som tog död på den ena... Jag beställde i höstas två Catalpa 'Nana', vad händer, jo det ena trädet dog i vintras. Är det fler än jag som har samma problem-fenomen att en av två dör??? 

Avslutningsvis vill jag knyta an till förra inlägget med de små tingen... Jag har fotat min klätterväxt som har små, pyttesmå svarta blommor ca 4-5 mm stora och den heter Vincetoxicum nigrum, grekisk trädslinga, (såg jag på en annan blogg, jag kan ha fel).


Den är för söt, men man måste veta att den finns där annars missar man den. Tydligen ska den få rätt stora frukter sen, det ska bli spännande.. Kanske blir det frön??? 

Jag vill också hälsa alla nya följare varmt välkomna till min blogg!!! Jag är lite dålig på att lämna kommentarer till andra p g a tidsbrist, men jag försöker läsa bloggar (mest nattetid)..

Ha en fin vecka och förhoppningsvis får vi behålla det fina vädret!!
Kram
Carina

2 kommentarer:

  1. Ser ut att vara en trädgård helt i min smak, mycket rostiga grejer och "stenrabatter". Jag kommer tillbaka.

    SvaraRadera
  2. Hej Piasofia!
    Du är så varmt välkommen tillbaka!!! Kul att du hittade hit!
    Bästa hälsningar
    Carina

    SvaraRadera