tisdag 12 juni 2012

Jag har varit i fantastiska England!!!

Förra veckan var jag fyra dagar i detta underbara trädgårds-land!! Det var precis som jag föreställt mig med en fantastisk natur, betande får, lummigt och smala trånga vägar som kantades av höga häckar av blandade buskar. Det var en sån här bekväm resa, allt ordnat och bara att följa med strömmen... Sen dessa otroliga trädgårdar! Vi var på fyra stycken. Jag tänkte göra en liten bildserie allteftersom jag laddar ner bilder och sorterar. Hoppas ni vill följa med!

Första dagen åkte vi direkt till en privatägd trädgård direkt efter att vi landat. Den hette Marle Place och ägdes av en konstnärinna och hennes man. Den var hur stor som helst och de hade fått pris för att den var uppbyggd för att ta tillvara djurlivet. De hade även verkstad och konstutställning samt ett litet cafe där vi fick lunch.

Bara huset i sig var imponerande! Detta är baksidan med blommande blåregn, vita duvor som satt på taket och en fantastisk utsikt över parkområdet där jag står och tar kortet. 

Parkområdet bakom huset är omgärdat av häckar med öppningar i så man kan gå från rum till rum. Denna trädgård är väldigt rumslig och rummen har många olika uttryck. Mycket är formellt och välklippt, men man överraskas också av vildare natur där man låter gräs få komma upp och endast gångar klipps. Det är en befriande kontrast! 

Som här där man planterat alliumbollar i en äng fylld med gräs och blåklockor m m. I bakgrunden härliga dubbelhäckar av blodbok och framför en vågigt klippt idegranshäck. Raffinerat och kontrastrikt eller hur? En rolig skulptur i form av en stiliserad alliumboll ligger i förgrunden.

Ett lusthus eller Gazebo, måste man ha.. Tänk att klippa alla dessa häckar...

Sen dessa vackra murar som alla trädgårdar har, kan man få flytta hit dem... Det är ju sååå romantiskt och alla växter som klänger och väller ut från dessa murar, viilll ha! 

Jag är speciellt förtjust i gångar och passager, den här var gjord av lind som fortsätter på båda sidor med spaljeer av samma träd.

Den ledde ner till en vacker damm med fontän och näckrosor gjord i gamla vackra stenar med patina. Vi tror att denna delen är en av de äldsta.. Så vackert..
 
 Från dammen går man vidare in till nästa rum... Det finns hur mycket som helst..

Härliga färger! Rhododendron och azaleor blommade fortfarande och rosorna och många perenner hade precis börjat. I förgrunden växer en bronsfänkål som är en fin växt med ett dilligt kopparbrunt bladverk.

En härlig färgkrock a la England! Visst blir man glad! 


Här är en av flera "Lutyensbänkar" som fanns i parken. Jag går inte in på vem han var här, men en bänk som står på önskelistan, det är det! En annan bra ide att ta efter är att binda ner rosor för att få maximal blomning. Här har de gjort det väldigt snyggt så man ser bara grenarna och stöttorna. Det har nog tagit flera år att få till det så här vackert. Rosen liknade Jaqcues Cartier, men vi var inte säkra på det.. 

I slutet av en björkalle fanns detta "tempel" med vinrankor som klättrade. Ett vackert blickfång. Här är vi på väg till woodlandområdet som var väldigt vilt och otuktat.. Där fanns en stor damm och ett mindre arboretum som maken hade hand om. Inte så strukturerat men det var charmigt när hönsen sprang omkring där i det långa gräset..

 
Ett mindre woodlandparti fanns mellan huset och de andra byggnaderna som inrymde verkstad, galleri och cafe. Smala gångar av sten ledde upp till en liten höjd med bäddar byggda av stora stenblock. Här var det fuktigt och trångt, men mycket charmigt..


Jag avslutar med denna pittoreska bild. En trotjänare som gjort sitt men som får stanna där den hör hemma... Bland hasselträden i "The nut cottage".. 

Det är svårt att göra trädgårdar rättvisa och jag har över 300 bilder på denna trädgård, så att välja ut 14 av dessa är inte lätt. Men jag hoppas att ni fått en liten överblick och fått en njutbar stund.. Jag återkommer senare med fler bilder från min Englandsresa. Jag berättar inte vilka fler trädgårdar jag besökt, det blir en överraskning!

1 kommentar:

  1. Tack för en fin tripp med härliga bilder och kommentarer!
    Det känns nästan som jag varit med!

    Kram! Märit

    SvaraRadera