tisdag 9 oktober 2012

Några favoritväxter i hösttider..

Min favoritväxt såhär på sensommaren är Törnrosas kjortel Rhodochiton atrosanguineum, alla kategorier! Den är så tacksam och växer så det knakar! Nästa år ska jag försöka få den att täcka en portal. Det har jag sett på bild nämligen och jag måste bara prova! Jag har fröer i trädgårdsbutiken om någon vill köpa... 

Kompisen som syns emellan är också en favoritväxt! Det är en jätteverbena Verbena bonariensis men sorten är en lägre som heter 'Lollipop' som jag träffade på förra året. Den blir alltså inte lika hög som den vanliga utan växer mer i "bollform". Den är jättesnygg i kruka och nästa år ska jag ta in fler exemplar för i år tog de slut i rekordfart! Det är absolut inget fel på de höga heller men dessa växter kan man verkligen slösa med....

Båda övervintrar jag frostfritt och Törnrosan brukar fungera alldeles utmärkt.


Den här bergenian är en ny sort för mig. Den heter 'Baby Doll' och har små söta blad. De växer tydligen i rosetter och breder ut sig som marktäckare. På våren får de blommor i en ljusrosa nyans vilket verkar vara jättesnyggt! Jag har några plantor kvar i butiken till försäljning om ni vill prova!

1 kommentar:

  1. Det låter jättefint med Törnrosas kjortel på en rosenbåge. Det vill jag se!
    Charmig liten begonia!

    SvaraRadera