fredag 19 oktober 2012

Sent omsider...

Nu när det börjar bli kallt blommar minifuchsian som bäst! De e väl typiskt! Jag har två olika sorters minifuchsior och båda är jättesöta! Denna växer mer vedartat och blir ganska stor, medan den andra med något större blommor i samma färg får ett mer busklikt växtsätt. De är mer lättskötta än vanliga fuchsior tycker jag. De har lättare att övervintra och är lätta att formklippa. Den mer busklika har jag några fina exemplar till salu i trädgårdsbutiken. Har man ett svalt rum inomhus kan man övervintra dessa där. Växthus med frostvakt går också bra. De behåller de flesta bladen över vintern. Vad jag kan läsa ut från webben är att namnet är Fuchsia thymifolia som kommer från Mexico och Guatemala. Vilket namn som är rätt till de olika sorterna ska jag låta vara osagt. Någon av dem är det i alla fall.... Ursöta är de hur som helst..

1 kommentar: