onsdag 13 mars 2013

Panik, vinterns bakslag och alla tings jävligheter i nämnd ordning...

Måste man bara skriva om positiva saker? Kan man få ösa ur sig hur rackarns jobbigt det kan vara med vinter här nere på Österlen??? Jag gör det nu i alla fall... Man säger ju att när saker och ting börjar jävlas, då kommer det sällan bara en sak... På oss stämmer det ALLTID!! 

Jag börjar från början... Så här fint var det i slutet av förra veckan. Snön började ge med sig. Jag var ute för första gången på flera veckor efter en envis influensa. Började klippa träd och kände att nu, nu är det äntligen på rätt väg... 

Dagen efter kom stormen! Det stormade sen i 4 dagar. Minusgrader och storm, då går man inte ut mer än nödvändigt och man beskär definitivt inte träd om man inte absolut måste...

Natten mot måndag vaknade jag att det lät så konstigt i pannrummet. Väckte mannen som for upp, på med en massa kläder och ut. Vi höll på att tappa strömmen i en av våra huvudsäkringar och då givetvis den som går till mitt växthus med frostvakt. Det var -6 gr och storm!!! Dessutom, (av mindre betydelse ;)   ) så var det också vår värmekälla i huset på samma säkring. PANIK!! Det visade sig att huvudsäkringen "nästan" hade gått, därför lät pannan konstigt och jag vaknade, det får man säga att vi hade tur i oturen!!! Till slut hittade vi att det var just det felet. Men det var många turer innan det och tel samtal till elbolaget m m... Vilken pärs! Vi andades ut. Somnade om och vaknade till detta:

Insnöade i mitten av mars!!! Man och barn fick stanna hemma idag (måndag).. Det ser inte så farligt ut på bilden för det hade slutat snöa senare på dan när jag tog detta kort. Men vi får in all snö från åkrarna runt omkring och vår infart driver igen på nolltid.. Suck igen!! 

Nu kanske det här inte är så farligt.. Det är det ju egentligen inte heller, men, har man flyttat till Skåne i tron att man ska slippa snö, så är det 1000 gånger så jobbigt som att bo i både Stockholm och i Jämtland, där man inte räknar med vår på nån månad ännu. Här SKA inte se ut så här i mitten av mars!!! BASTA!! 

Ja, nu tycker ni att jag är gnällig, jag vet.. Vad skrev jag i början... ?? Jo, saker och ting kommer inte ensamma. Mycket riktigt. Måndag eftermiddag fick vi besked att hästen, min dotters, hade fått kolik!!! PANIK IGEN!!! Utryckning till stall, ringa veterinär, gå med häst, oroligt till tusen. Hon fick dropp och det började så sakta bli bättre. Det såg bra ut när min dotter åkte från stallet. I morse var hon inte pigg alls, ny procedur, gå med häst, och då menar jag i 40 min - 1 tim åt gången, flera gånger.. Men, som det ser ut nu, håll alla tummar som går, verkar det ha löst upp sig. Ni, (liksom jag) som inte är hästmänniskor vet kanske inte vilka konsekvenser en kolik på en häst kan få. De kan faktiskt dö av det och det är väldigt allvarligt och inget man kan nonchalera. Detta kan hända om hästen inte dricker som den ska, står still i hagen (nu när det stormat), äter snö och sand... Vi hade försökt med alla medel som står tillbuds att förebygga detta, trodde vi, eftersom hon haft det en gång förut, men det hjälpte inte... Ja, som sagt, livet på landet kan vara riktigt fördj.... ibland.. I morse var det - 16 gr och det är mycket, jättemycket här nere.. Men, dagen har varit vacker med strålande sol och nån plusgrad så det droppade från taken. Man får glädjas åt det lilla.. 

Jag har i alla fall smått panik hur mycket som ska fixas innan påsk och det är superkallt och en massa snö. Det kommer att komma varuleveranser nästa vecka och jag undrar bara hur i hela friden jag ska hinna... Mitt hönshus med stenväggar är superkallt, rått och fuktigt. Det är tur att växthuset blir uppvärmt så det blir väl till att springa emellan och värma sig... 

Jag avslutar med ett foto på en duvhök som hittat något att smaska på. Det är första gången jag ser en sådan. Bilden är tagen inifrån sovrummet och jag kom inte närmare med zoomen. Ber om ursäkt för det! 

Nu måste turen vända och våren komma och alla hålla sig friska, eller hur??? 
Allt gott till er och tack för att ni lyssnat!!

Jag hälsar också Gunilla och Helen välkomna som följare till min blogg!
Kram 
Carina


8 kommentarer:

  1. Stackars er så mycket elände på en gång! Men jag vet hur vintrarna är på Österlen för jag har bott där i 9 år, man kan inte fatta om man inte upplevt det. Nu hoppas vi att våren kommer snart med lite värme och sol!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Det var mycket elände på en gång. Hoppas allt ordnat upp sig!

    Några snökorn kom här igår, la sig så fint över den snö som legat sedan 28 november. Finns små fläckar med barmark. Spanar efter vårlökar, men de fryser väl än, inga spår. Det verkat inte bli varmare än, börjat hoppas på påsken.

    /Anette

    SvaraRadera
  3. En olycka kommer sällan ensam och man kan ju tro att Skåne är Skåne men Österlen är ju vad det är vintertid med snöstormar och kyla... och den evigt fykande snön. Åkrarna kan ju vara helt rensopade från det vita och så ligger ALL snö på vägarna i meterhöga drivor. Skånevintern är inte rolig.

    Men, det låter ju som om det mesta får sin lösning hos er, och saker och ting brukar ju ordna upp sig. Nu hoppas vi på varma vindar och solsken i HELA Skåne inklusive Österlen.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Håller fulltständigt med dig! Vilket bakslag...jag tog också bilden genom fönstret och stannade inne hela dagen...suck, suck. Visserligen skiner solen just nu, men snön smälter ju inte!!!
    Kramis

    SvaraRadera
  5. Tack för era uppmuntrande kommentarer! Jag mobiliserar alla mina krafter nu och glömmer allt vad väder heter för ett tag. Jag mååååste få färdigt butiken innan påsk, om jag så ska sätta på mig pälsmössan, hi hi..
    Håll tummarna nu för att vädret blir bättre och att snön försvinner, snälla.. Kram Carina

    SvaraRadera
  6. Hej, vad glad jag blev när jag hittade din fina blogg, hit återkommer jag gärna. Håller verkligen med om att detta bakslag är rent vidrigt, men var så säker våren är på G, men man vill ju njuta läääänge av den.
    På återseende.
    Lotta (välkommen att titta in hos mig.)

    SvaraRadera
  7. Tack så mycket Lotta! Det är så kul när nån hittar till "lilla" mig.. Jag var in på din blogg också och du hade jääättemycket fina foton!!! Nu rustar vi för värsta snöstormen!! Huvvaligen! Vi får be till högre makter att det inte blir så farligt! Kram Carina

    SvaraRadera
  8. O vännen, kan tänka mig att du har haft det med vinterns alla turer.
    Vilken otur ni hade först med pannan och sedan med hästen.
    Du får vara lite gnällig och skriva av dig, sånt tillhör också livet:)
    Kan tänka mig att du blir oroligt för att du inte hinner innan påsk.
    Du får liksom ta det som det kommer, man kan inte skynda på naturen och dess krafter.
    Försök att hålla huvudet svalt och ta en sak i taget.
    Jag tycket också det suger nu det här med snö och all elände.
    Nu vill vi har vår.
    Ha en skön kväll Carina och du tusen tack för sist, det var jätte trevligt att komma till dig.
    Nästa gång vill jag ser din fina trädgård och butik också:)
    Kram Gerda

    SvaraRadera