måndag 15 april 2013

Vårens ankomst ääääntligen!

Så har vi då fått en smak av våren här nere på Österlen. Äntligen kom det lite värme som krigar som sjutton mot snön som envist biter sig kvar och förfular vårt landskap. Så här ser det ut i min trädgård i mitten av april!

Två snygga bruna vågor går genom min trädgård. Fälten är ju som sagt helt snöfria sen länge... Sorgligt och nervöst är det, för jag vet inte hur mycket som knäckts under snötäcket. Mycket bröts sönder redan 2009 och 2010 så jag tycker jag fått min beskärda del... Som ni ser har jag en idegranshäck på tillväxt, men det tar sin lilla tid. Bakom den har jag en bokhäck. Jag är så förtjust dubbelhäckar med gång emellan!

Ibland har man "tur i oturen", för jag hade beställt rugosarosor i höstas, som skulle ta upp lite vind och snö mot fälten, men hann inte hämta dem innan snön kom. Tur, för de hade varit begravda sen länge och säkert plockepinn i så fall... Tanken var att de skulle bromsa upp snön utanför en tujahäck (ja, vad ska man annars ha) till vänster utanför bilden. Hälften av den häcken syns inte ännu och den har vuxit till ca 120 - 130 cm hög nu... Men, jag ska hämta rugosorna så fort jag ser marken, för jag tänker inte ge upp kriget mot snön... ännu..

Men nu ska jag sluta oja mig, jag har fotat en del vårblommor som kommit upp och gjort ett collage igen... 


Det blir en hel del krokusar... Den längst upp till vänster är en C. tommasinianus 'Ruby Giant' och den högra 'Roseus'. Den senare har jag haft i några år och tuvorna blir större och större. Nu i år hittade jag två st "på rymmen" så de sprider sig. De är de första krokusarna som brukar komma. Några år glömmer jag att täcka dem och nästa morgon har rådjuren varit där och länsat. Men i år kom jag ihåg och "bura" in dem.. I år kommer alla krokusar samtidigt!

Mina ungerska blåsippor hade nästan slagit ut i febr innan snön kom tillbaka. Jag trodde inte att de skulle vara så här pass fina under snön, man ser bara att bladen är smutsiga. Julrosen är en okänd sort, med en stor blomma, jag tar gärna emot namnförslag! Till höger ser ni en keramik"gube" som jag gjort för några år sen. Den har fått en väldigt vacker patina, eller hur? 

Jag önskar er alla en härlig vårvecka och låt trädgården blomma!!!
Kram
Carina

1 kommentar:

  1. Så skönt att vintern äntligen får litet mothugg även borta på Österlen. Den här värmen kommer säkert att göra underverk.
    Fint collage!
    Här hos oss vill inte blåsippor trivas till min stora besvikelse.

    SvaraRadera