söndag 5 januari 2014

Man bugar och tackar....

Denna början av vintern, ja, så räknar jag det här i Skåne, är det mer vår än vinter... Jag var ut en kort stund med kameran idag och det är en hel del växter som är modiga och tycker bestämt att det ska vara vår.. Kolla här:

En gul-vit julros som brukar normalt vara ganska sen på våren hade massor av knoppar

En klockjulros som verkligen är på G. Hos mig har den tagit tid på sig att blomma. Denna är nog säkert en 4 - 5 år, minst... Hoppas verkligen att jag får njuta av blommorna innan det blir kallt!

 Den ungerska blåsippan har flera knoppar...

En tidig julros hos mig.. Härlig färg och en rik blomning brukar den ha. Nästan alla vintrar har den kommit igång med massor av knoppar, för att duka under av snötäcke och sen är det morsning och goodbye för det året.. I år har jag i alla fall lyckats få den på bild när den är fräsch. Blir det kallt går jag nog ut och klipper av blommorna och lägger dem i en skål istället för att "ge bort dem till snön"..


Visst är de vackra!! Har inget namn tyvärr, de är massor av år vid det här laget... 


Mitt hybridkejsarolvon, Viburnum bodnantense 'Dawn', har så söta små rosa blommor...

Den gör sig rätt bra till kornellen också eller hur?

En vårblommande cyklamen är också sugen på vår.. Den bor under kornellbuskarna så jag ser den inte mer än på våren, men tydligen trivs den där...

Dessa gossar har inte alltid kommit fram till jul... Jag tror det är tre år sen jag "hittade" dem senast... De sjunger nu på sista versen som ni ser... Hej tomtegubbar... Men det finns ju alltid anledning till att "slå i glasen" eller hur, med eller utan tomtegossar... 
Ha en fin trettondagsafton!
Kram
Carina

1 kommentar:

  1. Nog är världen lite upp och ner allt. men det är kul att få njuta av julrosorna. de där gubbarna var ju bara för fina.
    ha en skön Kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera