torsdag 3 juli 2014

En tur över sundet....

... är ALDRIG fel! Jag har, sedan jag flyttat ner till Skåne, varit på livsstilsmässan i Köpenhamn, nästan varje år. Så även detta år. Den går knappt att missa för då kommer abstinensen. Jag har varit på Ledreborgs mässa också, men i år fick det bli bara en av dem och då passade "Mit hjem er mit slot" bäst. 

Danskarna har något som vi inte har här i Sverige. En "mässa" som talar till alla sinnen. Vackra saker, gamla ännu vackrare saker från Frankrike, underbara blomster, hantverk när det är som bäst, god mat och fika, fantastisk italiensk öl, vinprovning och mer och mer... Danskarna kan... 

Sen att mässan ligger i det Danska Havesällskapets trädgård gör ju inte saken sämre... Tvärtom. Nu för tiden har jag så många bilder från denna trädgård, så fotandet blir väldigt sparsamt numera. Detta var dock en liten färgchock och en rolig idé att "hotta" upp en damm med band i färglada band. 

En liten närbild så ni kan se lite av blommorna också. Har ni någon gissning på vad det är för blomster? Nej, tänkte just det. Jag såg det inte heller först, trots att jag är en gammal floristräv.. Det är en helt ny snittblomma på marknaden! Ni vet kalanchoe, höstglöd och våreld, det är den som man odlat fram en snittblomma från! Långa stjälkar och de ska hålla i vas i ca 3 veckor!! Inte dåligt! 

Den här klövern var väl så läcker till en orange kruka!!! Vågat och häftigt!

Sen måste jag bara visa några bronsfigurer som var helt fantastiska! Jag såg dem för första gången på Ledreborgs livsstilsmässa förra året. I år var konstnären, en kvinna i sina bästa år, här med sina alster. Det är sååå vackra! Storleken är ca 30 cm i höjd på de flesta.. Men, de kostar en slant, det gör de...

Kolla in kjolen, kålblad!!! Jag tycker de är outstanding!!!

Inte bara damer, en herre på vingliga ben...

En annan donna, med kanske rabarberblad? Hon får avsluta min bildserie. Detta är annat än trädgårdstomtar, ingen tvekan! 

Idag har det varit rosens dag och jag visar en bild på min favoritros just nu: 'Blue Kordana' som har en alldeles ljuvligt bleklila färg! Den har överlevt vintern här på Österlen och jag har varken klippt eller gödslat den... 

Visst är den härlig! 
Ha det gott och må solen lysa på er alla!!!
Kram
Carina

4 kommentarer:

  1. Dear Carina,
    thank you so much for this nice trip. Fantastic pictures! Love the statues!
    All my best from Austria and a happy happy weekend
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Have an nice weekend yourself and thank you for your respoce.
      Best regards,
      Carina
      I vått torrt

      Radera
  2. Är så ledsen över att jag inte kunde var med, men det fanns ingen möjlighet.
    Det ser ut som en lyckad kväll! :-)

    SvaraRadera
  3. Råkade snubbla över de här bilderna först nu (!), men bättre sent än aldrig... Men, måste bara fråga; vad heter konstnären till bronsskulpturerna?!
    Mvh Fia

    SvaraRadera