fredag 1 augusti 2014

Trädgårdsbesök i värmeböljan..

Det är alltid roligt att få besöka andras trädgårdar. Denna sommaren har ju hittills bjudit på strålande sol och många varma dagar utan en droppe regn.. Det syns i trädgården, inte minst i min. Några perenner har sagt upp sig i värmen. Buskarna slokar och skriker efter vatten och själv springer man flämtande mellan alla krukor som ska vattnas, dag ut och dag in. Nu ska jag inte klaga egentligen, men vi är ju inte vana vid Medelhavsvärme precis. Men, igår kom regnet! Gissa om det var en lättnad! Även om ynkliga 20 mm inte är värst mycket så räcker det för att växterna ska räta på ryggen och de klarar några dagar till... 

Sommar är trädgårdsbesökens tid och jag tänkte visa er några godbitar från de fina trädgårdar som jag besökt den senaste tiden. 

Första bilden är från min favoritpark i Laholm. Ni som följt mig kommer kanske ihåg att jag var där i höstas och tog helt underbara bilder med massor av härliga höstfärger. Nu är det annat som fångar min uppmärksamhet och det gjorde denna Echinacea. Visst är den läcker? Namnet kan vara Echinacea pallida, men jag är inte hundra procent säker..

Detta är en bit av savannen som växlar med årstiden. Nu börjar astrar och gräsen att komma...

Här kommer vi till en privat trädgård i Kivik. Bollar i långa banor... Träden är en favorit, klotrobinia, Robinia pseud. 'Umbraculifera'. Kloten är buxbom och marktäckaren är murgröna. En härlig kombination! Ramar in bilen perfekt!

Alunrot i alla färger är en härlig växt som både blommar och ger färg med sina olika vackra bladteckningar. Om jag får gissa så tror jag att den oranga är en Heucherella (korsning mellan Heuchera och Tiarella, spetsmössa). Dessa stod i stora krukor, snyggt!

Plättar och rost, så snyggt!!!

En av alla sittplatser som fanns på den 600 kvm stora tomten. Detta var en trädgård helt i min smak!

Ännu ett vackert stilleben i denna trädgård! Visst är väl klövern läcker!

Man måste inte ha ved i eldkorgen...

Här är en annan vacker trädgård. Dammen får en del av sitt vatten från stuprännan från taket, smart och miljövänligt!

Som ett eget landskap i sig... Ett sedumtak, härliga färger och även det bra miljötänkande!

Sista bilden bjuder på mycket färg i en allmogeträdgård som funnit i familjens ägo i fyra generationer! Det fanns inte ett ogräs fast det var mycket öppen jord mellan växterna! Detta är taget när de första dropparna föll och vi fick ta skydd under tak! 

Som sagt, det är väldigt roligt och inspirerande att titta i andras trädgårdar. Alltid lär man sig något nytt, ser en växt som man aldrig stött på förut, får tips och idéer till sin egen trädgård. En mycket rolig sommarsysselsättning alltså! 

Jag önskar er en finfin helg!
Kram
Carina

1 kommentar:

  1. Det är en väldigt läcker bildkavalkad du bjuder på här! Litet extra hajar jag till för den vackra klövern och förstås för dammen.
    Önskar så en fin damm - gärna i badstorlek. Men är högst ambivalent, eftersom jag har hört att det är mycket jobb med dammar.
    Ha det gott i värmen! Vilken sommar! Vi fick 8 mm regn i natt, men det behövs ännu mera!

    Kram Märit

    SvaraRadera