söndag 21 oktober 2012

Blåaste blått...


Den här daggsalvian, Salvia longispicata x farinacea 'Mystic Blue Spires' var en ny bekanskap för mig i sommar. Den har blommat och blommar fantastiskt! Blåfärgen går inte att jämföra med mycket, den är väldigt intensiv. Tyvärr är blomman annuell, men jag ska försöka övervintra den i växthuset med frostvakt om jag har någon kvar. Den vanliga daggsalvian lyckas jag klara över vintern så jag är hoppfull.. 

En närbild på de läppformade blommorna.. Visst är det en härlig färg! Nästa år ska jag försöka att få tag på denna ljuvliga växt igen! Om det är någon som vill prova att övervintra den så har jag några exemplar i trädgårdsbutiken!

2 kommentarer:

  1. Håller med om att det är en underbar färg! Tror du att det går att övervintra den i källaren?

    SvaraRadera
  2. Jag tror den måste ha ljus förstås. Har du inte något svalare rum som är frostfritt men ljust? Jag övervintrade den "vanliga" daggsalvian i v-huset med frostvakt och det fungerade...

    SvaraRadera