fredag 22 mars 2013

Orkar ni se mer snö? Det är inte alltid Österlen är ett paradis...

Ja, så har jag pulsat ut i snön för att få lite bilder när solen bröt fram lite, och då menar jag lite, idag mellan kl 1 och kvart över... Sen kom snön tillbaka och nu ikväll/natt så blåser det fortfarande...

Det här är på bostadshusets baksida och utgång till trädgården. Ni ser hur det blivit typ vågor från åkrarna. Längre bort skymtar min granne som har fått nästan mer än mig. Som tur är (fast jag brukar svära annars) så lutar min tomt mot hennes och ner mot höger så att vattnet rinner ganska bra från tomten. Men den är inte rolig att anlägga tack vare det... 

Här ser ni "vågorna" som bildas av all snö som kommer in från det öppna fälten.. Man kan undra hur mycket som har knäckts under snöhögarna.. suck

Bilden är tagen inifrån huset genom fönstret. Det bildas höga "vågor" över gödselplattan som inte syns alls. Gissningsvis är denna "våg" ca 2,5 - 3 m hög för det lutar neråt.. Här skulle man gott kunna bygga en igloo. Detta ligger nästan mot norr så det tar evigheter innan snön här försvinner. 

Mittemot ingången till butiken ser det ut så här.. Man kan kalla det för "extra konst i påsk". Huset i bild är inte vårt utan tillhör den stora bondgården i byn och det är eftersatt tyvärr... Jag har börjat plantera utanför så jag hoppas att det kommer att skymma lite så småningom..

Bakom logen och upp mot vår "äng" så är det metervis med drivor. Det här är min väg med skottkärran till komposthögarna...

Vägen upp till gården och till butiken. Tror ni det hinner töa bort till påsk??? Det blir väääldigt jobbigt att skotta annars.. Nån frivillig???

Här syns det klart och tydligt varifrån det blåser... 

Nu har jag tröttat ut er känner jag, men det är svårt att förstå hur det kan se ut här utan bildbevis. Innan jag flyttade hit till Skåne (jag är från Jämtland, så jag är VAN med snö) så förstod jag inte alls varför inte man kunde klara av lite "snö" i Skåne? Nu förstår jag mer än väl! Det är som att bo mitt på kalfjället, det är rakt ingen skillnad!!!  

Jag hoppas att inte folk skyr Österlen under påsken så att allt arbete som vi alla nu får lägga ner inte lönar sig... Jag är ju inte ensam om eländet och vi får nog utöka dygnet med många timmar nu... 
Wish me luck!!! Nu dansar vi en gemensam vår-dans eller hur???

Kram
Carina som vägrar ge upp...



3 kommentarer:

  1. Ojoj, är det så eländigt! Det var fantastiskt vilka snövågor det bildas, det trodde jag faktiskt inte. Jag är från sörmland så jag är också van vid snö, men det är mycket värre när det kommer snö här i Malmö där jag bor nu. Detta oväder med snö i slutet av mars har jag då aldrig varit med om.
    Nu hoppas vi på sol och plusgrader och jag håller tummarna för att snön kommer försvinna hos dig till påsk!

    SvaraRadera
  2. Precis så här ser det ut hos mig också!!! Märit har INGET snö...visst är det orättvist...vi bor ju mer söderut...suck! Mitt så-program är helt ur tid!!! Känns som om man är bakbunden ... vill ju så gärna sätta spaden i jorden. Undrar hur växterna, som nu är infrysta i snön, som är som iglo-bitar. Man kan ju inte skotta som vanligt. Snön är ju blandad med is och måste grävas bort...så trist. Du får nog acceptera att snön inte kommer att försvinna till påsken!
    Varm kram

    SvaraRadera
  3. Förstår hur frustrerad och ledsen du är. Det måste kännas oroande inför konstrundan, när du har konstnärsbesök och visning.

    Kram!

    SvaraRadera