söndag 10 februari 2013

Det blidde en lund....

När vi flyttade hit till gården så fanns det ett problemområde på tomtens sydvästra del mot den lilla byvägen. Formen var som en kil och den var full med brännässlor och kirskål. 


Det som fanns här var några fläderbuskar, alm, ask och lönnträd resten var som sagt ogräs. Jag hade satt en hängpil som ni ser i mitten av bilden. Resten täcktes med presenning och markduk. Där fick ogräset sakta men säkert kvävas. Jag försökte tänka bort det här området för ett tag. 

Två år senare så kunde jag inte hålla mig längre, utan började anektera en kulle som fick bli den naturliga mittpunkten. Den fick lite sten, några torktåliga perenner och vårlökar. Lägg märke till hur mycket pilen har växt på två säsonger! Jag var dessutom färdigt med min utbildning så jag fick mer tid att lägga ner på trädgården, jippi!!!

Våren 2010 så började jag på allvar att anlägga området. Nu ser ni lunden inifrån och ut mot mitt härliga runda växthus som också kom på plats denna vår.. Lägg märke till pilens stamtjocklek! Jag har planterat en berså med Amelanchier spicata som ska få omsluta en sittplats. Här håller jag som bäst på att lägga plattor i rundeln, ett kul jobb när man kan göra som man vill... Resten av gångarna har jag fyllt upp med täckbark som jag hämtat på ett sågverk. Jag blev lite förskräckt över färgen först, men den bleks med tiden och blir till mörkgrå. Det här var granbark och det doftade helt underbart när det var nylagt!!! Jag har även hunnit plantera en yttre häck mot växthuset i form av avenbok. Portalen har fått klättervildvin som i min värld ska lysa alldeles rött på hösten.. Kullen som ligger i bildens vänstra hörn är "nedlusad" med Allium 'Purple Sensation'.


Här är kullen till höger och i mitten av bilden har jag planterat en bok. Snett framför den en vitpil. Jag har gallrat bort en del träd som växte mot garaget från början. Almarna har fått stryka på foten och även någon mindre lönn. I förgrunden till vänster så ser ni ett avenboksträd som sa upp bekantskapen redan andra sommaren. Av någon anledning orkade jag inte gå ner och ge den tillräckligt med vatten (fy på mig), så den gillade inte läget. Men, man ska aldrig ångra något, utan se möjligheterna och nu är det ett perfekt klätterstöd till några klematis...


Här ser man kullen från det andra hållet. I förgrunden växer vitpilen (och en fotboll???). Längst bak finns några (förmodligen självsådda en gång) lönnar och stammarna på en massa pilar som funnits där länge. Denna trädrad utgör tomtgränsen mot söder.


2012 såg det ut så här i lunden på våren. Solen silar avenbokshäcken så vackert. Hängpilen som växt så jag blir rent nervös har här en gren är också solbelyst. Man kan även se en naverlönnshäck mot byvägen som har tagit sig riktigt bra. Hela lunden är nu omsluten av häckar och tanken är att man ska kunna gå in här och uppleva en helt annan värld. Jag har planterat en hel del buskar och även några träd, men om det berättar jag senare...

Det här var en liten bildserie som jag hoppas att ni tycker är rolig att följa. Jag ska lägga in några fler bilder från andra årstider från lunden så man kan se utvecklingen. Bilderna som jag lagt in är från våren under 2007 - 2012. 
Det är nyttigt även för mig att se att jag åstadkommit något och inte legat på "latsidan" ; = ) ha ha! Jag önskar er alla en trevlig vecka!
Kram Carina



1 kommentar:

  1. Vilken fin bildserie du gjort om din lunds uppväxt!
    Har ju sett den i verkligheten och den döljer många fina pärlor!
    Det är härligt när man fått förverkliga en idé och speciellt när det tar bort en problemhörna.

    Kram!

    SvaraRadera